Náraz kola nebo kola motocyklu o velký kámen, obrubník nebo pád do díry na silnici jsou okolnosti, které mohou poškodit a vycentrovat kolo. Pokud není ráfek kola zcela poškozený, můžete jej vycentrovat sami.
Mezi varovné signály, které mohou naznačovat potřebu centrování kol, patří viditelné, nerovnoměrné otáčení ze strany na stranu, tření o rám a znatelné vibrace během jízdy. Takové příznaky jsou charakteristické jak pro jízdní kola, tak pro motocykly. Centrování paprskových kol zahrnuje zlepšení napětí paprsků v kole, což zase vede k vystředění ráfku a jeho narovnání. To snižuje vertikální a horizontální házení kol a obnovuje jízdní komfort.
Centrování kol – co potřebujete?
Když stojíte, otáčejte kolem, abyste zjistili, zda je ráfek vycentrován. Pokud je tomu tak, uvidíte to pouhým okem. Kromě trpělivosti a vytrvalosti budete k vycentrování kola na kole nebo motocyklu sami potřebovat:
- vidlicové klíče
- klíč
- vrtačka
Centrování kol - návod krok za krokem
První věc, kterou musíte udělat, abyste své kolo nebo motocykl připravili na centrování kola, je odstranit deformované kolo a vyjmout plášť a duši. Dalším krokem je umístění kola do svěráku. Můžete se setkat se dvěma typy poškození a decentrace kol:
- mlácení do stran
- bití nahoru-dolů
Boční házení - centrování kola
V případě bočního házení kol je příčinou nerovnoměrné napnutí paprsků. Existuje určitý vztah - pokud je paprsek příliš lehce napnutý, ráfek se deformuje v opačném směru než tento paprsek, zatímco pokud je paprsek příliš napnutý, ráfek se deformuje ve směru tohoto paprsku. Pokud máte co do činění s menším házením (což je samozřejmě konvenční pojem), obvykle stačí dotáhnout příslušné paprsky.
Když se ráfek ohne doprava, utáhněte paprsky z levé strany. Tuto operaci začněte od místa, kde je průhyb ráfku největší, a poté utahujte paprsky na každé straně, dokud nedosáhnete požadovaného efektu. Nezapomeňte, že bradavky nesmíte otáčet o více než 1/2 otáčky najednou. Vsuvky mají obvykle pravý závit, ale pokud se podíváte na své kolo shora, dojde při otáčení proti směru hodinových ručiček k utažení paprsku.
Házení nahoru-dolů - centrování kola
V případě chvění kola nahoru a dolů jsou příčinou nejčastěji uvolněné paprsky, které způsobují charakteristický „vajcovitý“ tvar kola. K takové deformaci kola dochází nejčastěji při silném nárazu nahoru-dolů, např. při sjíždění schůdků, nárazu do díry nebo jízdě na jednom kole. Příčinou může být také nedostatečný tlak v pneumatikách a nesprávné nebo poškozené pneumatiky.
Začněte centrovat kolo utažením uvolněných paprsků. Nezapomeňte současně zkontrolovat (a případně opravit) boční házení. Tímto způsobem můžete kolo vycentrovat pouze v případě, že je deformace malá. Hliníkové ráfky se centrují mnohem snadněji než ocelové. V případě většího poškození (např. při ohnutí ráfku do tvaru "osmičky") bude nutné vyměnit ráfek nebo celé kolo.
Cena centrování kol
Cena vystředění kola jízdního kola nebo vystředění kol motocyklu závisí na několika faktorech. Mezi ně patří mimo jiné: velikost kola, materiál nebo rozsah poškození. V případě jízdního kola jsou náklady na vystředění kola minimálně 15 PLN, za vystředění kola s rovnáním ráfku zaplatíte minimálně 25 PLN. V případě motocyklu se náklady na centrování kola pohybují v průměru mezi 90 PLN a 150 PLN za každé jednotlivé kolo.